Jedna z nich - Noor - byla učitelkou na tamní základní škole, do které nás pozvala. To samozřejmě nešlo odmítnout. Hned druhý den ráno v 7 hodin jsme společně odjely malinkým školním busem plným dětí. A protože u jejich školičky není žádná zastávka, děti se připomínají tím způsobem, že škrábou mincí na okno autobusu a řidič tak ví, že má zastavit. Ještě že jsme měly mince...
Ve škole byly třídy předškoláků a 1 stupeň. Zdejší učitelky nosí na hlavě krásně uvázané šátky a celkově jsou velice elegantní. Po celou dobu vyučování byly usměvavé, milé a hlavně klidné. A pozornost většinou velmi živých školáků si umí velice rychle získat a udržet. Při výuce mluvily dost rychle a hlasitě. Přitom se stále usmívaly a děti chválily. Celkově bylo vidět, že jejich vztah s dětmi je velmi přátelský aniž by ztratily přirozenou autoritu. Všude je čisto, nástěnky jsou plné obrázků, prostě jako v našich školách.
To vyrobila sama |
Nejprve jsem se zašla podívat do druhého ročníku, kde ve třídě sedělo asi 15 dětí. Nepřejte si zažít tu jejich živelnost.
Když jsem vstoupila do třídy a byla přivítána jejich učitelkou, dětičky se hodně divily, kdo že to zavítal mezi ně a ještě víc když dostaly nějaké cukrovinky. Učí se arabsky číst a psát. a pokud žák uspěje, tak mu celá třída zatleská. Pokud ne, nevadí, paní učitelka ho vyvolá později, jen aby si ten potlesk prožil a vychutnal.U těch nejmladších, prvňáčků, jsem byla až na konci vyučování. Posazená do poslední lavice jsem bedlivě poslouchala a snažila se i něco pochytit. Děti se učily psát písmenka formou malování a paní učitelka jim to na tabuli psala arabsky a anglicky. V té arabštině mně to připadalo všechno stejné, děti na tom byly o poznání lépe. Byly velmi aktivní po celou vyučovací hodinu, stále se hlásily a nevyrušovaly. Myslím, že ani nevnímaly mou přítomnost. A paní učitelka je spravedlivě vyvolávala, aby se na každého dostalo a každý tak byl pochválen. Pokud to neuměl, nic se nestalo, vyvolala ho později.
O přestávce si děti hrají venku před školou |
O přestávkách jsme pohovořily s učitelkami a získaly cenné informace o výuce v jejich školních zařízeních. Dětičky mně obklopily a učily mně počítat arabsky. Z počátku to vypadalo legračně , protože jsem naoko dělala chyby a dětičky pištěly a bylo vidět jak se hrozně moc snaží abych to pochopila a správně vyslovila. Prostě mi chtěly pomoci.
Za školou se pasou koníci |
Opět jsme se brzo ráno vydaly tím malinkým školním autobusem a protože už jsem znala místní poměry, malou mincí jsem zaškrábala na okno a řidič hned věděl, co má dělat. I tentokrát byl autobus plný, samí kluci asi tak ve věku kolem 10 roků a pak jen my dvě a Noor.
Přijetí ve škole bylo opět velmi milé, já sama jsem zase prošla všechny třídy a připadala jsem si jako evropský inspektor, který sice vidí a slyší ale ničemu nerozumí. Zažila jsem také i výuku koránu. Nemůžu říct, že by mne to nezaujalo, kdybych uměla arabsky, bylo by to jistě přínosnější. Ovšem má kamarádka Markéta, ta na tom byla lépe. Dovolili jí, aby vedla výuku angličtiny v jedné třídě zcela sama. Byla na to moc pyšná, byl to pro ni neuvěřitelný zážitek. Jejich malá školička má své stránky na Facebooku a tam hrdě ukazovali, jak evropská učitelka učí jejich beduínky angličtinu. Ptaly jsme se, jestli rodičům nevadí, že škola zveřejňuje fotografie jejich dětí na internetu. Vůbec otázku nepochopily. Jordánci jsou na své děti nesmírně pyšní a fakt, že jejich děti můžou veřejně prezentovat svojí práci nebo aktivity je naplňuje nesmírnou hrdostí.
Pro Jordánce je vzdělání velkou prioritou a jejich vzdělávací systém je propracovaný počínaje mateřskými školami až po univerzity, které lze nalézt v každém větším městě. Jedním z důvodů, proč je královský pár tak respektovaný je i to, že jak král tak královna jsou sami velice vzdělaní a kultivovaní lidé.
Žádné komentáře:
Okomentovat